Kış Lastikleri Nasıl Daha Uzun Süre Kullanılır?

Lastik aşınması ve diş derinliği, sürüş güvenliğini sağlamak için büyük önem taşımaktadır. Güvenli sürüş için lastiklerin yeterli diş derinliğine sahip olması gerekir. Bunun yanında; düzensiz aşınma ve farklı aks konumlarındaki lastiklerin birbirinden farklı oranlarda aşınması, sürüşü riskli hâle getirmekte ve ekstra maliyetlere sebep olmaktadır. Nokian tarafından gerçekleştirilen saha testleri, kış aylarında çeker aksta bulunan lastiklerin diğer akstakilerden dört kat daha hızlı aşınabileceğini gösteriyor. Bu nedenle lastik rotasyonu işleminin gerekirse mevsim ortasında gerçekleştirilmesi gerekiyor.

Rotasyon Lastik Ömrünü Uzatıyor

Nokian Lastikleri’nin Teknik Müşteri Hizmetleri Müdürü Matti Morri:

“Ön ve arka akslardaki lastiklerde aşınma açısından büyük farklar oluşuyor, bu nedenle düzenli olarak lastiklerin yerinin değiştirilmesi gerekiyor. Aksi takdirde ön ve arka lastikler arasındaki önemli yol tutuş farklılıkları, sürüş güvenliğini olumsuz etkiliyor. Düzenli lastik rotasyonu işlemi, lastikleri daha uzun süre kullanmanızı sağlayacağından paradan tasarruf anlamına da geliyor.”

Nokian tarafından yapılan testler, kış lastikleriyle sürüş sırasında önden çekişli araçlarda ön lastiklerin arka lastiklerden dört kat daha hızlı aşınabildiğini gösterdi. Yaz lastiklerinde ise ön lastiklerin aşınma oranı arkaya göre yaklaşık iki kat fazla olabiliyor.

Kış Aylarında Sürüş Sakin ve Kontrollü Olmalı

Nokian, dikkatli ve kontrollü sürüşün lastik aşınmasını azaltacağını söyüyor. Bu da mümkün olduğunca ani frenlemeden, hızlanmadan ve keskin manevralardan kaçınmanız gerektiği anlamına geliyor. (Bu öneriler, kış aylarında güvenliği sağlayabilmek için de geçerli.) Matti Morri, agresif sürüş tarzı ile birlikte özellikle yüksek güçlü araçların lastikler üzerinde daha fazla baskı oluşturacağını, bunun da kış lastiklerinde düzensiz aşınmaya neden olabileceğini belirtiyor.

Lastikler Doğru Basınç Değerleri ile Kullanılmalı

Araç için doğru lastik basıncının kullanılması, yuvarlanma direncini ve aşınma hızını azaltıyor. Kış aylarında daha hızlı düştüğünden lastik basıncının daha sık kontrol edilmesi önem taşıyor. Üreticiler tarafından önerilen lastik basıncı, araçların kullanım kılavuzunda bulunuyor. Aynı zamanda sürücü kapısı bölgesinde, torpido gözü veya yakıt deposu kapağının iç tarafında da üreticinin basınç önerileri bulunabiliyor. Basıncın lastikler soğukken, yola çıkılmadan önce kontrol edilmesi ve lastiklerin önerilere uygun olarak şişirilmesi gerekiyor.

Nokian Kış Lastikleri Kışa Özel Aşınma Göstergesi Bulunduruyor

Kış lastikleri araca monte edilmeden önce lastik diş derinliğinin de kontrol edilmesi gerekiyor. Nokian kış lastikleri, sürücülere bu konuda yardımcı olmak için kış ayları için özel geliştirilen aşınma göstergelerine sahip. Nokian kış lastiklerinin sırt bölgesi üzerinde bulunan kar tanesi sembolünün görünmez hâle gelmesi, kış için önerilen diş derinliği sınırının aşıldığı anlamına geliyor. Nokian, bu durumda yeni lastiklerin satın alınmasını tavsiye ediyor.
Nokian, aynı zamanda lastiğin üretim tarihini de kontrol etmeniz gerektiğini belirtiyor. DOT ifadesinin yanında yer alan 4 rakam size lastiğin yaşını söylüyor. İlk iki rakam üretim haftasını, son iki rakam ise üretim yılını belirtiyor. Lastiklerin raf ömrü, saklama koşullarına bağlı olarak 8 ila 10 yıl arasında
değişiyor. Nokian, lastiklerin kullanılmaya başlanmasından itibaren en fazla 6 yıl kullanılması gerektiğini söylüyor. Raf ömrü 10 yıl olan lastiklerin ömrü, araca takılmalarından itibaren 6 yıla düşüyor.

“Eski Araçların İyi Lastiklere İhtiyacı Var”

Lastik aşınmasının etkileri; hızlanmada, frenlemede ve dönüşlerde yol tutuşunda görülebiliyor. Premium lastikler, aşındığında dahi mümkün olan en iyi güvenliği sağlayabilmek için geliştiriliyor.

Nokian Lastikleri’nin Orta Avrupa bölgesinde uzman ürün müdürü olan Martin Dražík: “Modern otomobillerde sürücülere yardımcı olacak denge kontrol sistemleri var ancak onlar bile fizik kanunlarını tersine çeviremez. Sistem, yalnızca lastikler yol tutuşu sağlayabildiğinde size yardımcı olabilir.”
Sürücülerin çoğu, eski araçları için hemen hemen her lastiğin yeterince iyi olabileceğini; ucuz bir araba için iyi lastikler almanın mantıklı olmadığını düşünüyor. Nokian, güvenlik açısından bunun tam tersinin doğru olduğunu belirtiyor. Bir araçta modern teknolojiler bulunmuyorsa lastiklerin iyi olması, çok daha fazla önem taşıyor.

Dražík: “Dört mevsim lastikleri ılıman iklime sahip bölgelerde ideal seçimdir. Bu yıl, Nokian Lastikleri, yeni bir dört mevsim lastik serisini piyasaya sürdü: Nokian Seasonproof ve Nokian Seasonproof SUV. Bu yeni lastikler, hem kış hem de yaz hava koşullarına adapte olabilecek ve esnekliklerini koruyabilecek şekilde tasarlandı.”